„BLÉÉ, JÁ TU ZELENINU NECI“

51837559_s (1) - KopieNázev dnešního článku by také mohl znít „Jak do dětí dostat zeleninu“, ale myslím, že ta první varianta je výstižnější. 😉

Zelenina je velké téma v mnoha rodinách a ta naše není výjimkou. Jestli si myslíte, že moje děti mi můžou utrhat ruce, když jim nabízím zeleninu, tak vás teď asi zklamu.

Oba kluci sice zeleninu jedí, ovšem každý vyžaduje u různých druhů jiný způsob úpravy. A mění se to i podle nálady, počasí, místa (doma nebo u babičky) a já nevím čeho všeho ještě.

Jestli vaše děti nejsou zrovna nadšení jedlíci zeleniny, existují úpravy jídel, kam zeleninu jednoduše schováte nebo ji upravíte tak, že tomu děti neodolají. Ukážu vám tři způsoby, které mi doma prochází.

Omáčky a mixované polévky

Omáčky vařím výhradně ze zeleniny. Bez mouky, bez smetany a bez umělých dochucovadel. Jako základ je vždy cibule na sádle, poté přidám zeleninu (podle toho, jaká má výsledná omáčka být), sůl, koření a podusím do změknutí. Po rozmixování jen zjemním kokosovým mlékem (někdy ani to ne) a přidám k masu nebo uvařenému vajíčku.

Dá se tak připravit klasická svíčková (mrkev, petržel, celer), koprová (z petržele), křenová (z petržele a křenu) a mnoho dalších.

U polévek jde v podstatě o stejný postup. Opět je spousta možných kombinací (brokolicová, mrkvovo-batátová, květáková, dýňová, pórková, …).

Karbanátky, sekaná a masové kuličky

Do karbanátků a sekané nejčastěji dávám špenát, kapustu a kadeřávek. Masové kuličky jsou zase skvělé s nastrouhanou červenou řepou nebo mrkví.

Zeleninové saláty

Pokud vaše děti sní zeleninu raději syrovou, můžete jim dělat zeleninové saláty – na slano (listová zelenina, okurka, rajčata, papriky s olivovým olejem a  umeoctem/citrónem) nebo na sladko.

Na sladko nejčastěji připravuji strouhanou mrkev s červenou řepou. Zakápnu to rozpuštěným kokosovým olejem, posypu kokosem a dosladím datlovým sirupem. Někdy k tomu přidám i jablko nebo hrušku a okyselím citrónem. Opět je mnoho variant, ať už jen ze samotné zeleniny nebo v kombinaci s ovocem.

Untitled design

Vylepšit lze salát opraženými semínky nebo ořechy, případně sušeným ovocem (rozinky, datle, brusinky).

Existuje samozřejmě mnoho dalších možností jak naložit se zeleninou v kuchyni (špagety, pyré, upéct v troubě jako hranolky nebo z ní udělat placky).

Experimentujte a to by v tom byl čert, aby si vaše děti nějaký způsob úpravy neoblíbily.

Proč by měly děti jíst zeleninu?

Na důležitosti zeleniny v jídelníčku se shodnou snad všechny výživové směry. Zelenina je zdrojem vitamínů, minerálů a antioxidantů.

Nestravitelnou vlákninou (prebiotiky) v zelenině se živí prospěšné bakterie ve střevech zajišťující zde správnou rovnováhu, která je zásadní pro dobré trávení a fungování imunitního systému. Prebiotika také pomáhají ke vstřebávání důležitých vitamínů a minerálů z potravy.

Na paleo stravě je zelenina kvalitním zdrojem sacharidů. Pro děti jsou vhodné druhy, které jich obsahují velké množství – batáty, dýně, červená řepa, mrkev, petržel, brambory. Po tepelné úpravě tato zelenina často ještě zesládne a uspokojí touhu dětí po sladké chuti.

Kvalitní zeleninu v našich končinách aby člověk pohledal …

Untitled design (2)Na závěr si neodpustím zmínku o kvalitě, respektive o tom, jak je důležité, aby děti jedly co nejkvalitnější zeleninu.

Bio zelenina je u nás velmi drahá a ne každý má možnost si kupovat zeleninu přímo od nějakého prověřeného zemědělce nebo mít domácí, i když tyto tři varianty jsou úplně nejlepší.

Pokud nakupujete v klasických obchodech, kupujte zeleninu, která je právě v sezóně. Je levnější a navíc není tolik chemicky ošetřená. Přeci jen vypěstovat rajčata a okurky v zimě je fuška. 🙂

Možná namítnete, co v zimě. V zimě se konzumuje hlavně zelenina, která se dá uskladnit (cibule, mrkev, dýně, červená řepa, zelí) a existuje ještě jeden způsob, jak si benefity zeleniny znásobit. Jednoduše a rychle se dá doma zkvasit.

Spoustu dalších tipů a receptů, co všechno se dá ze zeleniny připravit se můžete dozvědět v mém e-booku.

Tereza Broschová
Mou vášní je hledání odpovědi na to, co je zdravý životní styl a zdravá strava. Výživu studuji, věnuji jí každou volnou chvilku a jako máma dvou synků ji dennodenně používám k tomu, aby se celá moje rodina cítila zdravá a spokojená. Jsem propagátorkou životnímu stylu paleo, který preferuje opravdové jídlo. Jsem autorkou e-booku Opravdové jídlo pro děti - proč a jak začít vařit paleo. a inspiruji tím rodiče k tomu, aby převzali zodpovědnost za zdraví svých dětí do vlastních rukou a kvalitním a výživným jídlem podpořili jejich správný růst a vývoj. Můj příběh si můžete přečíst zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *